Jump to content

Live-TV


walderik

Recommended Posts

walderik
Jag har funderat på att börja med den där Live-TV biten. Det börjar ju bli bättre stöd för det nu.

Någon som har någon bra länk till vart man ska börja gräva? (vilka tv-kort som är bra osv)

 

Det blir ju inte enklare av att tekniken med TV-kort till datorn är på väg bort från marknadsföringen. Numera ska det vara olika Play-tjänster eller smartare TV-apparater.

 

Vad behöver man för

 

* Få in gratis basutbudet

 

* Boxer 

 

* Satelit-TV

 

Själv har jag tyvärr ingen större koll.

Link to comment
Share on other sites

Hej!

 

Har kört TV-server för live TV sedan lång tid tillbaka. Började med MediaPortal men kör senaste åren med en server som heter Argus. Bytet gjorde jag framför allt för Argus "schedulering" funktion, som är riktigt bra. Båda är annars väldigt stabila. Har testat några andra men inte sett någon som är bättre för mina behov.

 

Argus ser ut att få stöd i MB - http://mediabrowser.tv/community/index.php?/topic/12004-devnew-argus-provider/

 

Vill du köra fria kanaler från Boxer finns det enkla DVB-T USB-kort som funkar utmärkt (dessa funkar för kodad TV också om man har programkort).

Tror inte det finns några fria svenska kanaler för satellit? Funkar annars bra med programkort för det mesta. 
 
mvh
/tompa
Edited by tompa
Link to comment
Share on other sites

Beardyname

 

Hej!

 

Har kört TV-server för live TV sedan lång tid tillbaka. Började med MediaPortal men kör senaste åren med en server som heter Argus. Bytet gjorde jag framför allt för Argus "schedulering" funktion, som är riktigt bra. Båda är annars väldigt stabila. Har testat några andra men inte sett någon som är bättre för mina behov.

 

Argus ser ut att få stöd i MB - http://mediabrowser.tv/community/index.php?/topic/12004-devnew-argus-provider/

 

Vill du köra fria kanaler från Boxer finns det enkla DVB-T USB-kort som funkar utmärkt (dessa funkar för kodad TV också om man har programkort).

Tror inte det finns några fria svenska kanaler för satellit? Funkar annars bra med programkort för det mesta. 
 
mvh
/tompa

 

 

Är dvb-t standarden vi letar efter när vi pratar om det öppna marknätet? och kan man köra alla usb-kort med Argus? eller hur funkar det med den biten?

Link to comment
Share on other sites

Ja, DVB-T körs på Boxers marknät.

På senare tid har man också börjat med HD TV via DVB-T2, där det också finns några fria kanaler men då behöver man ett DVB-T2 kort.

Alla DVB-T kort med så kallad BDA standard funkar i Argus (vilket jag skulle säga är "alla").

 

Kolla här för mer info - http://www.argus-tv.com/wiki/index.php?title=Main_Page

 

/tompa 

Link to comment
Share on other sites

walderik

Så du har satellit-mottagning? 

Jag läste något om att det är svårt med kompatibilitet mellan olika TV-Kort och CI-moduler (tror jag det heter) från ex Boxer eller ComHem. Stämmer inte det då?

Link to comment
Share on other sites

politby

För satellitmottagning är det enligt min mening DVBlink och Windows Media Center som gäller. Med en usb-ansluten kortläsare och nästan vilka S2-TV-kort som helst kan du få in hela (med några få undantag) Canal Digitals utbud och hela Viasats SD-utbud.

WMC är fortfarande det oslagbart bästa PVR-systemet.

 

 

--

There are two kinds of people. Those who can extrapolate from missing information.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Så du har satellit-mottagning? 

Jag läste något om att det är svårt med kompatibilitet mellan olika TV-Kort och CI-moduler (tror jag det heter) från ex Boxer eller ComHem. Stämmer inte det då?

 

Så länge ditt kort stödjer CA-modul tror jag inte det är ett problem. Däremot blir det svårt att dela på två satellit distributörer med samma mottaga-kort då.

 

För satellitmottagning är det enligt min mening DVBlink och Windows Media Center som gäller. Med en usb-ansluten kortläsare och nästan vilka S2-TV-kort som helst kan du få in hela (med några få undantag) Canal Digitals utbud och hela Viasats SD-utbud.

WMC är fortfarande det oslagbart bästa PVR-systemet.

 

Vilken "frontend" man använder tror jag är en smaksak och personligen hoppas jag mycket på MB  :)

 

Berätta gärna om dina erfarenheter gällande DVBlink för jag har inte testat.

 

/tompa

Edited by tompa
Link to comment
Share on other sites

politby

Jo det är klart att det är en smaksak men det skall ju fungera stabilt också, framförallt i en familj med ett antal mindre teknikintresserade individer, med betoning på en kvinnlig dito vars hot om splittring av sagda familj står i direkt proportion till mängden strul med TV-systemet. ;)

 

Jämfört med WMCs enkla lättnavigerade gränssnitt framstår alternativen som hopplöst överarbetade resultat av osynkat hemmapulande. :)

 

V b mina erfarenheter med dvblink så har jag en server med 6 satellitmottagare och 2 mark-mottagare och 2 smartcardläsare med Viasat- resp. Canal Digital-kort i. Den tar emot och avkodar program som distribueras ut via nätverket i huset till 3 WMC-PC plus oräkneliga telefoner och surfplattor. Visa mig det linuxbaserade hack som klarar detta stabilt som en klippa... ;)

 

 

--

There are two kinds of people. Those who can extrapolate from missing information.

Link to comment
Share on other sites

... och stabil :D  Håller med till 100%

 

Har kört MediaPortal hela tiden för familjen här, dom har inte varit nöjda med ex. XBMC  :huh:  

Argus TV-server också väldigt stabil, har en liknade uppsättning med TV-kort som du har. Ingen live-TV utanför huset dock.

 

/tompa

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...